مدیریت متفاوت ترافیک در سقز؛ شورای ترافیک کجای این داستان قرار دارد؟
در تمامی شهرهای پیشرفته دنیا و تمام کلانشهرهای ایران مدیریت ترافیک بر پایه روانسازی ترافیک و تسریع در سیستم حمل و نقل عمومی صورت میگیرد اما در سقز موضوع مقداری متفاوت است.
بلوار کردستان با طول تقریبی۳۲۰۰ متر در مسیر رفت و برگشت بیش از ۲۰ سرعتگیر دارد و یا به صورت دقیقتر ۲۴ سرعتگیر دارد! یعنی به عبارتی در هر ۱۳۰ متر یک سرعتگیر وجود دارد.
از تعداد و فاصله سرعتگیرهای خیابان استاد شیرازی حتی اگر حرفی به میان نیاوریم خود شهروندان عذاب تردد در این خیابان را درک کردهاند و همین بس که بدانیم در حدفاصل ۱۶۰۰ متر ۱۳ سرعتگیر وجود دارد و این در نوع خود یک رکورد است. در کجای دنیا در مسیرهای سربالایی خودرو را مجبور به عبور از سرعتگیر کردهاند آنهم در مسیری که خودروهای سنگین و نیمه سنگین از آن عبور که علاوه بر مصرف سوخت بیشتر مشکل ترافیک را دوچندان میکند؟
در سراسر خیابان استاد شیرازی یک تابلوی علایم رانندگی وجود ندارد و خط کشی هم به خاطرهها سپرده شده است، اما از رانندگان انتظار مراعات داریم و آنان را بیفرهنگ خطاب میکنیم.
مسئولیت سرعتگیرهای غیر استانداردی که با عبور خودروهای سنگین از روی آنها دفرمه شده و همچون سنگری در وسط خیابان قرار گرفته و هر روز دهها و صدها بار رانندگان و علیالخصوص رانندگان ناوگان حمل و نقل را عذاب میدهد با کیست؟ آیا سرعتگیر های موجود در این شهر با استانداردهای روز دنیا مطابقت دارد و ابعاد و اندازه، رنگآمیزی و تابلو نگاری و علائم هشدار دهنده آنها از جانب شورای ترافیک بررسی میشود؟
و در یک کلام پرسش این است که چرا در این شهر مسئولان شورای ترافیک کمتر به استفاده از علایم، تابلو، خط کشی و از همه مهمتر فرهنگسازی در حوزه ترافیک میاندیشند؟
معضلات ترافیک سقز
در شرایطی که مرکزیت تجاری، پزشکی، جامعه وکلا، دفتر خدماتی و آموزشی و… این شهر در محدوده میدان آزادی تا میادین هەڵۆ و قدس قرار دارد مسیرهای منتهی به این محدوده به بدترین شکل ممکن ساماندهی شده و علاوه بر اینکه دردی از مشکلات شهروندان نمیکاهد بلکه به آن میافزاید.
از شورای ترافیک سؤال میپرسم؛ اگر فردی قصد داشته باشد جهت رفتن به محدوده حسینیه و یا آزمایشگاه مهر مسیری را انتخاب کند و یا کودک خود را به آموزشگاههای میدان هەڵۆ و خیابان جمهوری برساند کدام مسیر را باید برگزیند؟
اگر بیماری در پیک ترافیک از یکی از مطبهای این محدوده خارج شود در شرایطی که مسیر قدس منتهی به جمهوری مسدود میشود و مسیر آزادی به جمهوری برای عموم ممنوع بود و سه راه مسجد جامع قفل در ترافیک است چارهی کار چیست؟ چقدر باید فرد بیمار منتظر بماند؟ نه جای پارکی وجود دارد که از خودروی شخصی استفاده کند، نه به سبب مسدود سازی این مسیر توسط مأموران محترم، تاکسی و تاکسی تلفنی پیدا میشود!
مسدود سازی تقاطع شرکت نفت در چهار راه آزادگان آیا بار ترافیک میدان ازادی را افزایش داده یا کاهش؟ بلوار کشی سه راه جامع تا شهربانی هیچ تاثیری در روند ترافیک داشته یا به عذابی برای ساکنان این محدوده بدل گشته؟و نکته اینجاست در پیک ترافیک حداقل نیم ساعت طول میکشد تا یک خودرو از سه راه جامعه، شهربانی را دور زده و به میدان هەڵۆ برسد.
با مسدود سازی خیابان جمهوری، آیا تسهیلی در روند ترافیک بلوار انقلاب و بلوار وحدت و میدان ۲۲بهمن و دخانیات ایجاد میگردد یا این مسیرها قفل در ترافیک میگردد؟ هیچ دقت کردهاید که در زمان مسدود سازی خیابان جمهوری حتی کوچه پس کوچههای بلوار وحدت و بلوار انقلاب مملو از ترافیک است؟
بنظر شما با مسدود سازی خیابان مقابل تاناکورا آیا ترافیک منتهی به میدان آزادی و قدس تسهیل میگردد یا به بار ترافیکی این دو میدان افزون میشود؟
راهکارها
در دو بخش قبل به بیان قسمتی از مشکلات و معضلات ترافیکی شهر پرداختیم، در این قسمت راهکارهای مد نظر ارائه میشود:
توصیه میگردد مسئولین واحد ترافیک با یک طرفه نمودن مسیرهای ذیل یک رینگ ترافیکی تشکیل دهند:
۱- یکطرفه نمودن میدان آزادی به سمت میدان هەڵۆ
۲- یک طرفه نمودن میدان جمهوری به سمت میدان قدس
۳- یک طرفه نمودن میدان قدس به سمت خیابان ساحلی (ورودی پارک مولوی) تا تقاطع خیابان فخر رازی (مقابل فروشگاه دریاوی)
۴- یک طرفه نمودن خیابان ساحلی در جهت عکس روند فعلی (از مقابل فروشگاه دریاوی به سمت زورخانه پوریای ولی (باشگاه آزادگان) و فروشگاه وین مارکت). این مسیر برای ناوگان حمل و نقل عمومی بوده و خودروهای شخصی میتوانند از مسیر جنب بازار شهرداری و انتهای زیر گذر ازادی به سمت میدان ازادی تردد کنند.
در این شکل تقریبا مثلثی ایجاد شده تمامی خودروها میتوانند به میادین آزادی ، جمهوری و قدس دسترسی داشته و به علاوه اصلیترین مشکل خیابان جمهوری که دور دور خودروهاست حل میشود و بلاجبار به سمت بلوار انقلاب روانه شده که هم عرض مناسبی دارد و هم گره ترافیکی چندانی ایجاد نمیکند و با ایجاد دور برگردان مناسب در بلوار انقلاب این موضوع به راحتی ساماندهی میگردد.
در فاز دوم روانسازی ترافیکی به جهت تسهیل ترافیک میادین ازادی و یادبود توصیه میشود که:
۱- حدفاصل بین میدان یادبود تا آزادی مسدود شده و از مقابل بازار نهکهروز تا میدان ازادی سنگفرش شود و محدوده مقابل مایکرویو و اتوبوسرانی به ایستگاههای تاکسی اختصاص داده شود.
۲- خیابان شرکت نفت در جهت عکس روند فعلی یک طرفه شود و با آزادسازی مسیر خیابان دکتر وثوقی در جهت عکس مسیر شرکت نفت یک رینگ ترافیکی ایجاد شده که میتواند بار ترافیک را از محدوده میدان آزادی کاهش دهد.
۳_ایجاد هرچه سریعتر بلوار ۴۵ متری که بلوار کردستان را به بلوار ۷ تیر و پلیسراه وصل میکند. اینگونه دیگر کسانی که در مسیرهای بهارستان، تازهآباد و حتی شهرک دانشگاه قرار دارند مجبور به ورود به بخش اصلی شهر و ترافیک میدان ماموستا هیمن، یادبود و … نیستند.
لازم بذکر است که هیچ طرحی کامل نبوده و قطعا دارای ایراداتی میباشد که در صورت تمایل مسئولان ترافیک اینجانب در جهت رفع ایرادات و همکاری با این عزیزان آمادگی خود را اعلام میکنم. در صورت تمایل شورای ترافیک جزئیات مربوط به ایستگاههای تاکسی و مسیر سنگ فرش متعاقبا اعلام میشود.
با تشکر از مطلب خوبی که نگاشته اید. برخی معضلات ترافیکی و تقاطع ها فقط مخصوص سقز است و بنده در هیچ کجا مشابهش را ندیده ام. امیدوارم روزی در خصوص حل این مسایل و مشکلات برنامه ریزی و تدبیری اندیشیده شود.
با سلام
بنده کارشناس ارشد شهرسازی و دارای سابقه در امور مشاور ترافیک و ترابری شهری،با توجه به عدم ثبات مدیران شهرداری طی ۲سال اخیر هیچگاه موفق به ارائه طرح ترافیک نشده ام در صورت امکان جهت رفع ایراد و نواقص و همچنین بهبود مسائل ترافیکی با همکاری حضرتعالی و شهرداری آمادگی خود را اعلام میدارم.
۰۹۳۹۸۷۱۰۷۰۳