وجود بیش از ۱۷ هزار دانش‌آموز بازمانده از ادامه تحصیل در کردستان

نیمه دوم شهریور که آغاز می‌شود مباحث پیرامون آموزش و پرورش ازجمله کمبود نیرو، کمبود کلاس درس، ترک تحصیل دانش‌آموزان، رتبه‌بندی معلمان و… داغ می‌شود.

بخشی از این مباحث در آخرین جلسه شورای آموزش و پرورش استان مطرح شده و آمار و ارقام جالب توجهی از کمبود نیرو، ترک تحصیل دانش‌آموزان و … به دست رسیده است.

پیشبینی ثبت‌نام ۲۸۹ هزار دانش‌آموز در مدارس دولتی در سال جدید

به گزارش واکاوی و به نقل از روابط عمومی آموزش و پرورش استان کردستان، در این نشست، معاون آموزش متوسطه با بیان اینکه پیشبینی می‌شود که ۲۸۹ هزار و ۶۸۴ دانش آموز در قالب ۱۲ هزار ۸۷۴ کلاس درس در مدارس دولتی ثبت‌نام کنند گفت: برای این تعداد دانش‌آموز ۱۸ هزار و‌ ۸۷۰ نفر از کارکنان آموزشی مشغول به فعالیت خواهند شد.

 

کمبود نیرو و جایگزین نیروهای جدید

کمبود نیرو که معمولا از مشکلات آموزش و پرورش است یکی از مباحث مطرح در این جلسه بوده است. به گفته سالاروندیان، دو هزار و ۳۹۲ نفر از فرهنگیان به دلیل بازنشستگی و تقلیل ساعت و … از آموزش و پرورش جدا می‌شوند که برای جبران بخشی از این وضعیت یک هزار و ۴۴۰ نفر نیرو از مهرماه ۱۴۰۲ وارد آموزش و پرورش می‌شوند که ۴۴۸ نفر از طریق دانشگاه فرهنگیان و ۹۴۲ نفر از طریق دو آزمون استخدامی و ۵۰ نفر نیز معلم روحانی و وظیفه هستند.

 

بیش از ۱۷ هزار دانش‌آموز تارک تحصیل در مقاطع مختلف

طیب سالاروندیان همچنین به نرخ پوشش تحصیلی دوره‌های مختلف پرداخت و گفت: پوشش تحصیلی در دوره ابتدایی ۹۹.۵ درصد و در دوره متوسطه اول ۹۵ درصد است که از میانگین کشوری بالاتر است، اما در دوره متوسطه دوم این پوشش به میزان ۷۸.۵۸ درصد است که ۱ درصد از میانگین کشوری پایین تر هستیم و بر همین اساس در متوسطه اول ۳ هزار و ۸۵۷ نفر و در متوسطه دوم ۱۳ هزار و ۶۷۷ نفر بازمانده و‌ تارک تحصیل وجود دارد که با همکاری نهادهای فراسازمانی از جمله ثبت احوال در تلاش هستیم اطلاعات دانش آموزان تارک تحصیل را به دست آورده و برای تسهیل بازگشت آن ها به فرآیند آموزش اقدام نماییم.

این مقام آموزش و پرورش تشکیل کمیته ویژه افزایش پوشش تحصیلی، پیگیری موردی دانش آموزان تارک، توجه ویژه به مدارس شبانه روزی، افزایش مدارس روستامرکزی و تأمین هزینه های سرویس ایاب و ذهاب دانش آموزان حاشیه شهر را از جمله اقداماتی عنوان کرد که در راستای کاهش ترک تحصیل و ارتقاء پوشش تحصیلی در استان انجام‌ شده است.

این در حالی است عواملی دیگری هم در این موضوع می‌توانند دخیل باشند، ازجمله کمبود معلم، کمبود کلاس درس، نبود خوابگاه‌های دانش‌آموزی در سطح مراکز بخش. برای نمونه در بخش مرکزی شهرستان سقز که بزرگترین بخش در سطح استان با ۹۷ روستای دارای سکنه است تنها یک خوابگاه پسرانه دایر است و از خوابگاه دخترانه خبری نیست.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا