کانکس مدرسه نیست؛ وجود ۳۳ مدرسه کانکسی و ۱۰۰ مدرسه سنگی در کردستان
چند سال قبل یکی از معلمان سقزی در میزگرد واکاوی که در مورد بررسی وضعیت آموزش و پرورش در شهرستان سقز تشکیل شده بود، با اشاره به وجود مدارس تخریبی متعدد در سقز صحبتهای خود را با این سؤال آغاز کرد که؛ “آیا تاکنون یک بانک را دیدهاید که سقف آن از چوب باشد؟ یا در ورودی آن نوشته باشد که احتمال فروریختن وجود دارد”؟ این معلم سپس با نام بردن از تعداد زیادی مدرسه در شهر و روستاهای سقز دلیل این وضعیت را نحوه نگاه مسئولان به آموزش و پرورش ارزیابی کرد.
کسی منکر کارهایی که در سالهای گذشته و در حاضر از سوی متولیان (آموزش و پرورش، سازمان نوسازی) و خیّران صورت گرفته و میگیرد نیست، اما تصور کنید در عصری که همه ما آن را با عصر پیشرفت و تکنولوژی و اخیرا با هوش مصنوعی و … میشناسیم، در استان کردستان هنوز ۳۳ مدرسه کانکسی و ۱۰۰ مدرسه سنگی وجود دارد و در ۶ شهرستان و منطقه آموزشی کمبود فضای آموزشی داریم!
مؤسسات خیریه پای کار
مدیرکل نوسازی مدارس استان کردستان در گفتگویی که با خبرگزاری تسنیم داشته است، وضعیت مدارس کانکسی و سنگی را اینگونه تشریح کرده است: ۳۳ مدرسه کانکسی در استان داشتیم که ۱۷ مورد احداث و امیدواریم تا مهرماه اتمام و تحویل داده شود و برای ۱۶ مدرسه دیگر نیز با یکی از مؤسسات خیریه تهران رایزینی انجام شده و قول همکاری و رفع این مشکل را دادهاند.
مرادی با اشاره به اینکه ۱۶ مدرسه کانکسی در بانه، دهگلان، قروه و مناطقی که خالی از سکنه و مهاجرت معکوس صورت گرفته است، اضافه کرد: در صورت اتمام این پروژهها، مدارسی که بیشتر از ۱۰ نفر دانشآموز داشته باشند، دیگر در داخل کانکس درس نمیخوانند اما مدارس با تعداد کم ۳ تا ۶ نفر دانشآموز در اولویتهای بعدی ساماندهی خواهند شد.
او همچنین از وجود ۱۰۰ مدرسه سنگی در سطح استان خبر داد که از این تعداد ۵۵ مورد آن توسط خیرین در حال احداث و تا اول پاییز امسال تحویل و قابلیت استفاده خواهد داشت و مابقی نیز از طریق قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) ساماندهی خواهند شد.
کدام شهرها بیشترین کمبود فضای آموزسی را دارند؟
مشاهدات همه ما اعم از مردم عادی، معلمان، دانشآموزان و از سطح مدارس گویای همهچیز است، مدارس دو شیفته، وجود ۴۰ دانشآموز در یک فضای محدود، تبدیل آزمایشگاه و کارگاه به کلاس درس و … اظهر منالشمس است، اما وقتی این وضعیت با زبان آمار از سوی یک مسئول عنوان میشود میتوان تصویر روشنتری از این واقعیت به دست آورد که هنوز هم هستند دانشآموزانی که در کانکس و یا مدارس سنگی درس میخوانند!
مدیرکل نوسازی مدارس استان کردستان از این وضعیت پرده برداشته است که در شش شهرستان و منطقه آموزشی شامل مریوان، بانه، سقز، قروه، دهگلان و ناحیه یک سنندج با بیشترین کمبود فضای آموزشی مواجه هستیم به طوریکه بسیاری از مدارس به صورت دو شیفته اداره میشود.
یک پنجم فضاهای آموزشی نیازمند تخریب و مقاومسازی هستند
معمولا مدرسه را بعنوان فضایی اطمینان بخش به لحاظ تأمین امنیت جانی فرزندمان میشناسیم، اما اگر اندک خدشهای به این اطمینان وارد شود و ترس از اینکه فضای موجود ممکن است آسیبی به جسم و جان دانشآموز وارد کند در آن صورت تکلیف چیست؟ به گفته مدیرکل نوسازی مدارس، مجموع ۱۹ درصد (و به عبارتی یک پنجم) از فضاهای آموزشی استان نیاز به تخریب و مقاومسازی دارند که از این میزان ۶ درصد تخریبی و ۱۳ درصد مقاومسازی و استحکامبخشی لازم دارد و از ۱۲۷۰۰ کلاس درس، ۲۵۰۰ فضای کلاسی نیازمند مقاومسازی و بازسازی است که پس از تأمین اعتبار استانی و یا از محل فروش نفت که از طریق صندوق ذخیره ارزی اجازه برداشت داده شده است همانند سالیان گذشته ۲۰ تا ۲۱ درصد رفع خطر خواهد شد.
عدم آیندهنگری
عدم آیندهنگری از سالها پیش بر آموزش و پرورش حاکم بوده و برای همین تلاشهایی هم که صورت میگیرد کفاف وضعیت را نمیدهد. ابراهیم مرادی در این زمینه نیز گفته است: “به ازای هر دانشآموز باید ۵٫۲۸ سانتیمتر فضا در اختیار دانشآموز باشد که به طور متوسط در استان ۴٫۸۱ سانتیمتر است و علیرغم اینکه ۴۰ هزار متر مربع فضای آموزشی تحویل داده شد و این سرانه بایستی ۱۲ سانتیمتر بیشتر ارتقا مییافت اما به دلیل افزایش ۶۵۰۰ نفری جمعیت دانش آموزی در سال گذشته تنها شاهد افزایش ۲ سانتیمتر ارتقای فضا بودیم.
استدلال درست
در واقع استدلال آن معلم بسیار درست و بجاست، فضای آموزشی مناسب و درخور برای تک تک دانشآموزان و معلمان جزو مهمی از یک سیستم آموزشی است و با دیدن وضعیت فضاهای آموزشی میتوان پی برد که اصل موضوع آموزش و پرورش در نگاه مسئولان چه میزان اهمیت دارد.