شاگرد حاضر، معلم غایب

با گذشت بیست روز از آغاز سال تحصیلی، اخبار موجود حاکی از کمبود معلم در بخشی از مدارس سطح شهرستان سقز است و مشخص نیست آموزش و پرورش کِی قرار است به این وضعیت رسیدگی کند. رئیس آموزش و پرورش سقز بدون اعلام آمار کمبود نیرو می‌گوید این موضوع سراسری است و در صورت اعلام جواب آزمون استخدامی مردادماه، مشکلات تا حد زیادی حل می‌شود.

گزارش‌های موجود حاکی است که تعداد زیادی از دانش‌آموزان، بخش قابل توجهی از کلاس‌ها را بدون معلم سپری می‌کنند و آنها در ساعات آخر روز اگر معلم نداشته باشند به خانه بر می‌گردند. همچنین در لابلای صحبت‌های دانش‌آموزان و والدین مشخص می‌شود که در برخی مدارس چند درس را به یک معلم سپرده‌اند. مثلا یک معلم همزمان درس‌های تاریخ و جغرافیا و شاید هم علوم اجتماعی را تدریس می‌کند. فلسفه، منطق، قرآن، دینی و عربی را ممکن است یک معلم تدریس کند و این معلم در روز ۱۲ ساعت تدریس می‌کند. مشکلات در دروس تک کتابی ازجمله زیست و زمین‌شناسی و… هم کم نیستند. در این‌باره رئیس آموزش و پرورش سقز با اشاره به وجود مشکلاتی در حوزه کمبود نیروی انسانی و البته بدون ارائه آمار دقیقی از کلاس‌های بدون معلم به واکاوی گفت: در این مدت مشکل مقاطع ابتدایی جز یکی دو روستا و چند مدرسه داخل شهر حل شده است.

فریدون گلباغی در مورد مقاطع دبیرستان اول و دوم هم گفت: از آنجا که جواب آزمون آموزش و پرورش هنوز اعلام نشده است مشکلاتی در این مقاطع وجود دارد و از طرفی بخشی از نیروهای خرید خدماتی نیز در همان آزمون پذیرفته شده‌اند و اجازه پذیرش نیروهای خرید خدماتی جدید هم داده نشده است.

مدیر آموزش و پرورش سقز همچنین گفت: قانونگذار اجازه داده است تا از همه ظرفیت‌های قانونی برای پُر شدن کلاس‌ها استفاده کنیم و در این راستا امسال پنج نفر سرباز معلم به کار گرفتیم و آن بخش از نیروهای بازنشسته نیز که که خواهان ادامه همکاری بودند به بهبود وضعیت کمک کرده‌اند.

گلباغی در واکنش به تدریس چند درس توسط یک معلم و یا تدریس ۱۲ ساعت در یک روز هم گفت: تمام اینها در قالب ظرفیت‌ها موجود است و برای دروسی که در حوزه‌های مختلف مشترکاتی دارند این موضوع رخ داده و معلمی که بالای ۲۰ سال سابقه کار باشد می‌تواند ساعات کاری را در قالب اضافه‌کاری و با استفاده از شیفت‌های چرخشی افزایش دهد.

اینها و بسیاری مشکلات در قالب کمبود نیرو در آموزش و پرورش می‌رود تا به یک مسأله در این نهاد تبدیل شود. همزمان با این مشکلات شاهدیم که فرآیندهای جذب و بکارگیری نیرو در قالب استخدامی‌ها و یا پذیرفته شدگان کنکور که در دانشگاه فرهنگیان پذیرش شده‌اند به کندی پیش می‌رود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا