شهردار سقز در برابر پرسش‌های واکاوی؛

شهرداری می‌تواند یک نهاد اقتصادی باشد/ اساس را بر تعامل گذاشته‌ام

در اولین روز از بهار ۱۴۰۱ و در شروع ماه ششم فعالیت شهردار سقز ، فرصتی یافتیم تا با ارسطو گویلی درباره مهترین اتفاقات و انتقاداتی که از شهرداری مطرح است گفتگو کنیم. اگرچه پرداختن به همه سؤالاتی که افکار عمومی از شهردار دارد مقدور نبود اما در حد بضاعت خود و فرصتی که برای گفتگو وجود داشت به مواردی اشاره شد که به نحوی دغدغه‌ی عمومیِ این روزهایِ اهالی سقز هستند. حاصل این گفتگو که تلاش کرده‌ایم چندان حوصله‌بر نباشد به این شرح است:


واکاوی: بیش از ۵ ماه از حضور شما در شهرداری سقز می‌گذرد، اگر این مدت را به عقب برگردیم مجددا شهرداری سقز را قبول می‌کنید؟

گویلی: با توجه به تجربه‌ای که در شورای شهر داشته‌ام و با چالش‌های شورا و شهرداری به خوبی آشنا هستم و همچنین با عنایت به اینکه معتقدم می‌توانم در توسعه سقز موثر باشم، بله قبول می‌کردم.


واکاوی: احتمالا روز اول که در شهرداری حضور پیدا کردید تصورات خاصی از شورا و مدیریت شهری داشتید، در این مدت این تصورات چقدر تغییر کرده‌اند؟

گویلی: قطعا تصوراتی وجود داشته، اما زمانی که خود فرد آن مسئولیت را پذیرفت و با چالش‌ها به صورت عینی مواجه شد ممکن است این تصورات تغییر پیدا کنند و حتی با مواردی روبرو شویم که با آنچه تجربه کرده‌ایم متفاوت باشند. از جمله برای خود من، وضعیت نابسامان شهرداری سقز از لحاظ نیروی انسانی و ماشین‌آلات زمین‌گیر و همچنین احکام متعدد قضایی مبنی بر محکومیت شهرداری که مدت کوتاهی بعد از ورودم به شهرداری با آنها مواجه شدیم فراتر از چالش‌های پیش‌‌بینی شده بود.

روز معارفه (۲۰ مهر ۱۴۰۰)


واکاوی: از چالش‌هایی که این پنج ماه با آن روبرو شدید برایمان بگویید!

گویلی: مهمترین چالش‌هایی که با آنها روبرو شدم صفر بودن ذخایر مواد اولیه تأسیسات درآمدزای شهرداری، قرار داشتن شهرداری در لیست سیاه بانک مرکزی، زمین‌گیر بودن اکثر ماشین‌آلات عمرانی و فرسوده و مستهلک بودن سایر ماشین‌آلات سبک و سنگین، ضبط بودن همه زمین‌های مرغوب و حتی ساختمان‌های شهرداری توسط تأمین اجتماعی، بانک شهر و دادگاه، کمبود شدید نیرو در بخش کارگری و در نتیجه عدم خدمات رسانی مطلوب، توقیف هفتگی ماشین‌آلات و حساب‌های شهرداری، معوقه بودن ۴ تا ۵ ماهه حقوق پرسنل، جریمه‌های روزشمار، پروژه‌های سرمایه گذاری متوقف و دارای مشکلات متعدد حقوقی-قراردادی، وضعیت نابسامان معابر شهری و از همه مهم تر اعتماد از دست رفته شهروندان، بانک‌ها و مسئولین شهرستانی، استانی و حتی کشوری نسبت به مدیریت شهری سقز، حواشی متعدد ناشی از تخلفات و دستگیری‌ها که مدیریت شهری سقز را به یکی از پرحاشیه‌ترین شهرهای کشور تبدیل کرده بود و مسائل دیگری که به آنها خواهیم پرداخت.


واکاوی: با توجه به این چالش‌ها، همکاری ارگان‌های مختلف با شهرداری را چگونه دیدید؟

گویلی: روز اول اساس را بر تعامل گذاشتیم و سعی کردیم این تفکر را ایجاد کنیم که شهرداری می‌تواند بهترین دوست و شریک برای هر اداره و ارگان و همچنین بخش خصوصی برای توسعه شهری و برآورده کردن منافع متقابل باشد. در این راستا مجموعه فرمانداری یاور و راهگشا بویژه در حوزه تأیید مصوبات مفید بوده است. همچنین تأمین اجتماعی تعامل مناسبی با ما در زمینه تمدید لیست‌های بیمه با وجود بدهی‌های شهرداری داشته و نیروی انتظامی، ارتش، زندان، دانشگاه پیام نور و اداره کار و تعاون و همچنین دارایی نیز همراه خوبی در زمینه تهاترات بوده‌اند. در چالش بارش برف، همکاری نهادهای نظامی سپاه و ارتش قابل تقدیر بود. در نشست‌هایی که با مسئولان کشور داشته‌ایم نقش موثر و مثبت نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی نیز غیر قابل انکار است و همراهی و دغدغه‌مندی ایشان برای توسعه شهر بدون کوچکترین چشم داشتی شایسته تقدیر است.


واکاوی: موضوع بدهی به بانک شهر به شدت فرسایشی شده، روند شکل‌گیری این بدهی چگونه بوده و اکنون در چه وضعیتی است؟

گویلی: من معتقدم شهرداری ضمن اینکه یک نهاد عمومی، اجتماعی، فرهنگی، عمرانی و خدماتی است، می‌تواند یک نهاد اقتصادی نیز باشد، بنابراین از هر اقدام اقتصادی به شرطی که منافعی ویژه برای شهر داشته باشد حمایت خواهم کرد. بحث بانک شهر نیز احتمالا با همین نگاه شروع شده، اما مدیریت نامناسب منابع مالی ناشی از انتشار اوراق متاسفانه شهرداری سقز را از لحاظ مالی در مضیقه شدیدی قرار داده است، ولی بنده معتقدم هنوز هم برای بازگشت منافع شهرداری از پروژه گولان دیر نشده است.

بیست میلیارد تومان اوراق مشارکت در این طرح به مرور زمان به مبلغی مابین ۱۱۰ تا ۱۲۰ میلیارد افزایش یافته است. با اقداماتی که در دروه قبل صورت گرفت از طریق تهاترِ طلب‌هایمان نزد ارگان‌های دیگر، بخشی از این بدهی پرداخت شد، در این دوره نیز با همراهی و همکاری شورای شهر و تعامل مناسب نهادهایی که نام بردیم، ۲۵ میلیارد تومان دیگر از این بدهی از طریق تهاتر در روزهای پایانی ۱۴۰۰ تسویه شد و اکنون حدود ۵۰ میلیارد تومان آن باقی مانده است.

 

همچنین طی نشست‌هایی که با هیأت مدیره بانک شهر داشته‌ایم و با یک سری اقدامات (ازجمله همکاری در تأسیس شعبه بانک شهر و تهاتر) که قرار است انجام دهیم تلاش می‌کنیم از لیست سیاه بانک مرکزی خارج شویم و آن وقت دستمان برای استفاده از ظرفیت‌هایی که در سازمان شهرداری‌ها و حتی بانک مرکزی جهت دریافت تسهیلات کم بهره وجود دارد بازتر می‌شود.


واکاوی: شاید کمتر کسی فکر می‌کرد که انتخاب شهردار به شما ختم شود، با این وجود ترکیب آرا و بعدها تغییر موضع برخی اعضای شورا این شایبه را ایجاد کرد که احتمالا خواسته‌هایی نزد شما مطرح شده، آیا شما این را تأیید می‌کنید؟

گویلی: فرآیند دعوت از بنده برای ارائه برنامه در تصدی پست کلیدداری کهن شهر سقز، برای بنده بسیار ارزشمند و مایه افتخار بود، چراکه به جز توسعه شهر و جلب رضایت شهروندان هیچ وعده، قول یا درخواستی از بنده مطالبه نگردید و بنابراین از روز اول هم معتقد بودم می‌توانیم بهترین دوران مدیریت شهری را داشته باشیم و در ادامه نیز با وجودی که برخی موانع و حواشی در پیشبرد امور ایجاد شد اما هنوز هم اعتقاد دارم که می‌توانیم دوران طلایی مدیریت شهری سقز را شاهد باشیم. همچنین این حق هر عضو شوراست که در فرآیند انتخاب شهردار موافق یا مخالف هرکدام از گزینه‌های شهرداری باشد و در ادامه نیز (به شرط استقلال رای و عدم تاثیر پذیری از منویات شخصی) با برخی برنامه‌های شهردار موافق و با برخی مخالف باشد، اما خوشبختانه تا کنون اکثریت شورا جز در اندک مواردی با برنامه ها و پیشنهادات شهرداری همراه بوده‌اند و البته ترجیح می‌دهم زمان بیشتری بگذرد تا در مورد ارتباط و تعامل شورا و شهردار اظهارنظر کنم.

همچنین توجه به این نکته مهم است که ساختار انتخابات شورا به گونه‌ای است که ممکن است اطرافیان عضو شورا انتظاراتی از وی داشته باشند، اما در مورد من و شورای شهر این دوره، مطالبه‌ای که تحت فشار آن کاری را پیش ببرم تا کنون بصورت جدی وجود نداشته و اگر این تصور که ممکن است برخی مخالفت‌ها به دلیل طرح برخی درخواست‌ها بوجود آمده باشد، همینجا اعلام می‌کنم که آبروی خود و منافع شهر و شهرداری را در گرو چنین مطالباتی قرار نخواهم داد.

اعضای شورای شهر سقز


واکاوی: اگر مخالفت‌ها ادامه داشته باشد و کار به یک انتخاب سخت برسد، آیا تعادلی ایجاد خواهید کرد یا قرص و محکم بر مواضع خود خواهید ماند؟

گویلی: بنده همواره بر ایجاد تعادل و گره‌گشایی در کار شهر و شهروندان و همچنین رفع موانع برای خدمات رسانی شایسته‌تر تاکید دارم اما اگر قرار باشد امتیازی خارج از عرف به فرد یا افرادی داده شود که آن امتیاز ماهیت شهرداری و منافع شهروندان را زیر سؤال ببرد یا خللی در کار شهرداری ایجاد کند، به هیچ وجه زیر بار آن نخواهم رفت که خوشبختانه چنین مساله‌ای تابحال نبوده و انشاالله نخواهد بود.


واکاوی: درباره آنچه بر سر دو قطعه زمین مرغوب شهرداری در بلوار انقلاب آمد بگویید!

گویلی: یکی از این قطعات که به “زمین شرکت فرش” مشهور است و ۱۰۵۷ متر مربع است، از قدیم محل اختلاف شهرداری و شرکت فرش بوده که سهام‌دار عمده این شرکت موسسه ملل است و چند سال قبل با توجه به دارا بودن تیم حقوقی قوی زمین را برای همیشه از مالکیت شهرداری سقز خارج کرده و با توجه به معاملات و تهاتری که موسسه ملل در دوره حضور بنده در شورای شهر سنندج، با شهرداری سنندج ایجاد شد این زمین با کارشناسی قیمتی حدود ۱۲ میلیارد تومان به شهرداری سنندج واگذار گردید که در حال حاضر پایه مزایده آن توسط شهرداری سنندج ۵۰ میلیارد تومان تعیین شده است که البته ارزش آن به مراتب بیشتر از ۶۰ میلیارد تومان است و در صدد هستیم با بکارگیری وکلای قوی مجددا برای بازپس گیری آن تلاش کنیم. جالب اینکه شهرداری سنندج در زمانی این ملک را در ازای ۱۲ میلیارد تومان از موسسه ملل تحویل گرفته که شهرداری سقز ۳۰ میلیارد تومان به صورت نقد از موسسه دریافت نموده است و می‌توانست به ازای بخشی از این رقم، همین زمین را بردارد.

زمین بعدی جنب جهاد کشاورزی و با مساحت ۱۵۳۰ متر مربع است که تأمین اجتماعی به دلیل بدهی آن را ضبط کرده و در آخرین کارشناسیِ تأمین اجتماعی برای این زمین نیز ۴۵ میلیارد در نظر گرفته شده است که به اعتقاد بنده ارزش زمین بالای ۱۰۰ میلیارد تومان می‌باشد و البته با توجه به تعامل تأمین اجتماعی در این مدت و مصوبه شورا برای فروش مغازه‌های جنب میدان بار و تسویه بدهی تامین اجتماعی نیز در حال اجراست، امیدواریم این زمین از مالکیت تأمین اجتماعی خارج شود.


واکاوی: موضوع اختلاف شهرداری با یکی از سرمایه‌‌داران شهر سقز چه بود و به چه سرانجامی رسید؟

گویلی: پیشینه همکاری این خانواده و فعالیت‌های آنها در حوزه اشتغال برای ما و شهر سقز قابل احترام است. در گذشته  و در یک موضوع که کار می‌توانست با تعامل پیش برود، شهرداری اقدام به ضبط ضمانت آنها کرده بود و آنها نیز در یک موضوع دیگر مقابله به مثل کرده بودند و این کار سبب ایجاد اختلافاتی شد و مبالغی از حساب‌های شهرداری برداشت شد که شهرداری نیز اقداماتی در مقابل آنها انجام داد، اما با توجه به خط مشی شهرداری که بر اساس تعامل است خوشبختانه با بازگشت طرفین به میز مذاکرات این اختلافات در مسیر رفع پیش می‌رود و چه بسا به همکاری‌های بیشتر نیز بیانجامد.


واکاوی: گلایه‌های شهروندان از بدنه کارشناسی شهرداری زیاد است، برای بهبود این وضعیت و تکریم ارباب رجوع چه برنامه‌ای دارید؟

گویلی: در نگاه اول این موضوع درست است، اما وقتی دقیق‌تر به آن نگاه کنیم قضیه متفاوت است. به طور مثال بار ناشی از دستور دیوان عدالت اداری و وزارت کشور مبنی بر عدم صدور مجوز ساخت در زمین‌های قولنامه‌ای را شهرداری به دوش می‌کشد و طبیعی است که نارضایتی شهروندان را در پی دارد. در چنین مواردی من بعنوان یک مدیر نمی‌توانم کارمند را مجبور به کاری کنم که بعدها مشکلات حقوقی و قانونی دامنگیر وی شود. اما برخی موارد که یک زمین مشکلات حقوقی و قانونی ندارد کار با روال عادی پیش می‌رود. در برخی موارد مشابه من با مسئولیت خودم و با لحاظ کردن جوانب حقوقی برخی ریسک‌ها را متقبل می‌شوم، اما در کل قبول دارم که سیستم ایراد اساسی دارد و ما در سال جدید چابک‌سازی نیروهای شهرداری و الکترونیکی شدن برخی امورات و شفافیت کامل را در دستور کار داریم که نتیجه آن افزایش رضایتمندی بویژه در حوزه شهرسازی خواهد بود.

ازدحام ارباب رجوع در معاونت شهرسازی

همچنین در نظر داشته باشید توسعه و رقابت پذیری شهری مستلزم ریسک پذیری شهرداری است که البته حواشی بوجود آمده در سالهای اخیر قدرت ریسک و ریسک پذیری را در شهرداری سقز به شدت کاهش داده است.


واکاوی: از پروژه‌های راکد بگویید و اینکه خودتان چه پروژه‌هایی را برای سقز تعریف کرده‌اید؟

گویلی: یکی از مطالبات مهم و اولیه شهروندان بهسازی و آسفالت معابر است که در سالهای اخیر پاسخ درستی به آن داده نشده است. همانطور که گفتم روزی که کارم را در شهرداری سقز آغاز کردم هیچ قیری در استخر ذخیره نداشتیم و هیچ پیمانکار یا فروشنده قیری هم حاضر به همکاری با شهرداری نبود که در همان ماه اول با رایزنی‌هایی مقادیری قیر برای لکه گیری معابر و همچنین بتن ریزی تعدادی از کوچه‌هایی که بالغ بر ۲ سال از پرداخت هزینه‌های مشارکتی آنها می‌گذشت تامین کردیم و در چند ماه اخیر نیز تلاش کردیم سهمیه قیر سازمان شهرداری‌ها را به میزان حداکثری جذب کنیم که تاکنون ۷۶۹ تُن قیر برای سقز اختصاص یافته و در حال رایزنی برای جذب بیشتر هستیم تا ضمن لکه‌گیری‌ همه معابر شهری، تعهدات انباشته چند سال اخیر به شهروندان را نیز انجام داده و معابر اصلی و درخواست های جدید شهروندان در سال آتی را نیز به سرانجام برسانیم و با توجه به رفع مشکل قرارگیری شهرداری سقز در لیست سیاه ستاد بازآفرینی شهری (به دلیل مصرف قیر در معابری خارج از تعهدات) و مقدار قیری که قرار است از این ستاد نیز جذب کنیم، پیش‌بینی بهسازی و آسفالت ۱۴۰ تا ۱۵۰ هزار متر از معابر شهر را داریم.

توسعه تأسیسات درآمدزای شهرداری تا حدی که تمامی قطعات بتنی شهرداری‌های کل استان را تأمین کند یکی از قول‌هایی است که من داده‌ام که قطعا در صورت همکاری شورای محترم شهر در مصوبات مورد نیاز، این مهم را انجام خواهیم داد.

تحقق عنوان “شهر سبز انسان محور” که مقصدی جذاب برای سرمایه‌گذاران و گردشگران باشد، هدفی است که برای شهرداری در سال ۱۴۰۱ تعریف نموده‌ایم. در این راستا تعداد مناسبی زمین با کاربری فضای سبز را شناسایی کرده‌ایم که مراحل طراحی و اجرایی نمودن آنها در برنامه سال آتی بوده و همچنین تکمیل پارک تپه مالان و احداث پارک در نواحی کمتر برخوردار شهر از اولویت‌های جدی شهرداری سقز است.

پارک ناتمام تپه‌مالان

همچنین آزاد سازی اراضی بلوارهای ۴۵ متری شرقی و جنوبی شهر که نقش کمربندی‌های داخلی را برای شهر ایفا نموده و در توسعه همه جانبه شهر بسیار موثر هستند با کمک و همکاری کامل مالکین و تعاونی‌ها نیز جزو برنامه‌های اولویت‌دار شهرداری سقز است.


واکاوی: شکی نیست که بلوار ۴۵ متری نقش حیاتی در تردد آسان و کاهش ترافیک در سقز ایجاد خواهد کرد، اما قریب به ۸ سال از آغاز ساخت پُل ارتباطی آن گذشته و پیشرفتی در بلوار نشده، چگونه می‌خواهید آن را پیش ببرید؟

گویلی: وقتی می‌خواهیم یک شاه‌راه حیاتی برای شهر ایجاد کنیم روش اول این است که خود مالکینی که در این مسیر هستند پای کار بیایند، هرچه باشد با ایجاد این بلوار ارزش افزوده برای  زمین آنها ایجاد خواهد شد و این به نفع آنهاست. در غیر این صورت روشی اجباری داریم و آن این است که برای این زمین‌ها شورا باید مصوبه بدهد، کمیته انطباق تأیید کند و سایر مراحل را در استان و وزارتخانه بگذراند و در نهایت پول در عوض ملک با قیمت کارشناسی به مالکان زمین پرداخت شود که ترجیح می‌دهیم با تعامل و توافق پیش برویم و با اقناع مالکین ارزش افزوده‌ای متقابل برای شهر و آنها ایجاد کنیم. در همین راستا هم از عموم شهروندان می‌خواهیم در این مسیر از معامله هرگونه زمینی در قیمت‌های فعلی پرهیز کنند، چراکه قیمت‌ها با سفته‌بازی دلالان دچار حباب شده است و هرگز قرار نیست شهرداری چنین مبالغی برای تملک این زمین‌ها بپردازد و اگر بالاجبار از روش‌های دیگر استفاده کنیم قیمت واقعی و رسمی تعیین شده این اراضی به مراتب کمتر از قیمت معاملات فعلی خواهد بود.

پل مالیات (بلوار 45 متری)
پل نیمه‌کاره (بلوار ۴۵ متری)

لازم به ذکر است قبل از ساخت پل نشمیلان می‌بایست همه تملک‌ها انجام میشد و چه بسا شهرداری با هزینه‌ای ناچیز و بدون تبعات اجتماعی و متضرر شدن شهروندان ناشی از سفته بازی‌ها می‌توانست تا کنون این بلوار مهم را به سرانجام برساند.


واکاوی: نظرتان در مورد فروش اموال شهرداری چیست چون این بحث وجود دارد که شما زیاد بر روی این موضوع تمرکز کرده‌اید!

گویلی: شما را دعوت میکنم به این سوالات فکر کنید: شهرداری سقز صدها میلیارد تومان املاک و مستغلات دارد، درآمد ماهانه شهرداری از کلیه املاک و مستغلات میلیاردی شهرداری چرا به دویست میلیون تومان نمی رسد در حالیکه سود و جریمه‌ای که بابت دو فقره بدهی به بانک شهر و تامین اجتماعی می‌پردازد ماهانه حدود دو میلیارد تومان است؟ این همه ملک آیا موجب شده شهروندان احساس کنند زندگی با کیفیتی در مقایسه با سایر شهرها دارند؟ آیا این همه ملک (که البته یا در حال حیف و میل شدن هستند یا تصرف یا در گرو و وثیقه) با وجود ماشین آلات زمین گیری که توان برفروبی ندارند احساس بهتری به شهروندان می‌دهند؟ خاکی بودن بالغ بر ۳۰ درصد معابر کهن شهر چند هزار ساله سقز با املاکی که خوابیده‌اند قابل توجیه است؟ چرا یکی از این ملک‌ها تا بحال تبدیل به تأسیسات درآمد زا یا توسعه این تـأسیسات نشده است؟ چرا توان عمرانی شهرداری سقز در حد یک شهر ۲۰ هزار نفری است؟ املاک و مستغلات متعدد حتی اگر باعث شود متمولترین شهرداری کشور هم باشیم زمانی که به زندگی با کیفیت شهری برای شهروندان و توسعه شهری منجر نشود چه سودی دارند؟

بنده با تفکر اقتصادی به سقز آمده‌ام و این دیدگاه ایجاب می‌کند املاک و مستغلات را در جهت ایجاد ارزش افزوده، خرید ماشین آلات، پروژه‌های عمرانی، خرید اراضی جدید، پاس کردن برخی بدهی‌ها که ماهانه بر سود و جرایم آنها افزوده می‌شود صرف نمایم و از طرف دیگر با گره‌گشایی و رفع موانع مسیر پروژه‌های سرمایه گذاری همانند صنوف آلاینده که بعد از ۵ سال بلاتکلیفی و در مرحله اول ۸۰ مغازه را تحویل گرفتیم و سایر پروژه ها و توافقات خوب با مالکین و تعاونی‌ها که علاوه بر دریافت سهم مناسب (برخلاف رویه ناقص و فاجعه بار گذشته)، منجر به رونق ساخت و ساز در شهر نیز می‌گردد و … املاک و مستغلات و پروژه‌های جدید برای شهرداری تعریف نمایم و این نهاد خدماتی، اجتماعی- اقتصادی را در مسیر پویایی و توسعه قرار دهم.


واکاوی: وقتی از سنندج صحبت می‌کنیم حتما آبیدر به ذهن ما می‌آید، آیا برنامه‌ای برای تداعی چنین نمادی در سقز دارید؟

گویلی: با اینکه می‌توان در مقیاس کوچکتری از آبیدر این نقش را در تپه‌مالان و بویژه در جاقل دید که البته برنامه‌هایی برای آنها داریم، اما بنده این نقش را حتی در سطحی وسیع تر(از لحاظ اقتصادی) در رودخانه جذاب سقز می‌بینم و در این راستا مذاکراتی با شرکت آب منطقه‌ای کردستان جهت عقد قرارداد اجاره‌ بلندمدت بستر رودخانه داشته‌ایم که به زودی این اتفاق خواهد افتاد و ساماندهی رودخانه را آغاز خواهیم کرد که البته با تفکر و منطق اقتصادی خواهد بود و به زودی و با آغاز به کار مشاور اقتصادی شهرداری همه این برنامه‌ها در قالب طرح توسعه اقتصادی شهر با محوریت رودخانه تعریف، طراحی و اطلاع‌رسانی خواهند شد.

نمایی از رودخانه سقز


واکاوی: در مورد پیاده‌راهی که بطور موقت در حال اجراست، علیرغم استقبال‌ها و حمایت‌هایی که شده، اصلی‌ترین ایرادی که نسبت به آن وارد کرده‌اند افزایش ترافیک در خیابان‌های اطراف است. در حالی که مثلا در سنندج قبل از اجرای پیاده‌راه چند معبر و خیابان و بلوار جدید برای کاهش ترافیک اجرا شده بود. پاسخ شما به این ایراد چیست؟

پیاده‌راه سقزگویلی: امروزه در دنیا شهرها را تنها با خیابان‌ها و زیرگذر و روگذرهایشان تعریف نمی‌کنند بلکه بهترین شهرهای جهان با پلازاها و پیاده‌راه‌ها و بافت‌های تاریخی و هویتیشان تعریف می‎شوند. شهرهایی که پیاده را بر سواره ترجیح داده و شمار خیابان‌ها، میادین و فضاهای مختص پیاده‌ها و دوچرخه­سوارها در آن‌ها زیاد است در حال حاضر به‌عنوان زیست­‌پذیرترین شهرهای جهان شناخته می‌شوند که از این قبیل می‌توان شهرهای فرانکفورت، رم، کپنهاگ، مونیخ، استکهلم، استانبول، فرانکفورت و… را نام برد. همچنین پیاده‌راه‌های مهم و جذاب نیز در شهرهای دنیا از جاذبه‌های گردشگری آن‌ها به شمار می‌آیند که می‌توان از این قبیل پیاده‌راه‌های موفق استانبول، شانگهای، کپنهاگ و فرانکفورت را برشمرد که هریک سالانه مورد بازدید صدها هزار گردشگر قرار می‌گیرند.

مهم‌ترین پیاده‌راه‌ها در کشور را نیز می‌توان پیاده‌راه‌های سپه‌سالار، پانزده خرداد و سی تیر در تهران، شهرداری در رشت، تربیت و ولیعصر در تبریز و اخیراً نیز در شهرهای سنندج، همدان، اصفهان، شیراز، زنجان، قم و … برشمرد و تجربه موفق شهرهای کشور نشان داده پیاده‌راه‌ها به‌مرور جان تازه‌ای در کالبد شهرها دمیده‌اند و ضمن ایجاد رونق اقتصادی بیشتر در بافت پیرامون که عمدتاً کارکرد تجاری تفریحی دارند، با افزایش جذابیت شهر برای گردشگران موجب رونق و توسعه پایدار شهرها شده‌اند.

اما در مورد پیاده‌راه فرودوسی سنندج و فرق آن با پیاده‌راه سقز؛ در طرح تفصیلی ابلاغی سال ۹۰ سقز  که به تصویب همه مراجع از جمله شورا و شهرداری، کمیسیون ماده ۵ و شورای عالی معماری و شهرسازی کشور رسیده و همچنین بازنگری طرح جامع که در مراحل پایانی است کاربری خیابان امام نه به عنوان سواره‌رو بلکه به عنوان پیاده‌راه تعریف شده، در حالیکه پیاده‌راه فردوسی سنندج دارای کاربری خیابان بود، همچنین برخلاف سنندج که با توجه به فرصت بدست آمده از محدودیت‌های کرونا و همت و پیگیری استاندار بصورت فوری و با وجود نهایی نشدن مطالعات مشاور اجرایی شد، ما در سقز فعلا بطور موقت طرح را اجرا کرده‌ایم تا ضمن گردآوری داده‌های مورد نیاز مطالعات نهایی، ایرادها را مشاهده کرده و بازخوردها را دریافت کنیم.

در رابطه با وضعیت ترافیکی شهر هم در نظر داشته باشیم که بخش عمده ترافیک سقز مربوط به نحوه استفاده از خودرو شخصی و نحوه توقف این خودروها در معابر ولو غیر قانونی و غیر ضروری است که باید شهروندان را به سمت استفاده کمتر از خودرو شخصی در بافت مرکزی شهر ترغیب کنیم. از طرفی، تقارن اجرای این پیاده‌راه با شروع غیر رسمی فعالیت پُل تجاری در روزهای پایانی سال نیز مزید بر افزایش ترافیک خصوصا در بلوار شهید بهشتی (ساحلی) است که برای کاهش بار ترافیکی این مسیر چندین پارکینگ را در مسیر مذکور تدارک دیده‌ایم. البته مشکل ترافیک یکی از مشکلات اساسی سقز است و اقدامات مرتفع نمودن این مشکل را به زودی شروع می‌کنیم که افزایش پیاده مداری در بافت مرکزی شهر، خروج مجموعه‌های درمانی از این بافت، تأمین پارکینگ‌های مناسب در لایه خارجی بافت، تقویت حمل و نقل عمومی و سهولت دسترسی به آن در کنار ایجاد سیستم‌های پایش فعال و مدیریت موثر رفتار ترافیکی شهروندان از این جمله است.

ترافیک سقز


واکاوی: در پایان گریزی به روند بودجه ۱۴۰۱ بزنید!

گویلی: در ۵ ماه افتخار حضورم در سقز دریافتم که شهروندان این شهر از مشارکت‌پذیرترین شهروندان و شایسته بالاترین سطح زندگی شهری هستند، اما سرانه شهری آنها که ارتباط مستقیمی با کیفیت خدمات‌رسانی شهرداری و در نتیجه کیفیت زندگی شهری شهروندان دارد، در کمترین میزان ممکن نسبت به شهرهای منطقه است. در بودجه سال گذشته سرانه هر شهروند سقزی حدود ۷۰۰ هزار تومان بود، حال آنکه در سنندج این میزان حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بود و در شهرهای توسعه یافته کشور که اختلاف نجومی است و در بودجه پیشنهادی شهرداری این رقم به حدود یک میلیون و ۷۵۰هزار تومان افزایش یافته است اما متاسفانه درصد بسیار کمی از آن (حدود ۱۷۰ میلیارد تومان) توسط شورای محترم شهر مصوب گردید.

رقم بودجه بالاتر ایجاد کننده تحرک، انگیزه و پویایی بیشتر برای شهرداری و همچنین چالشی برای شهردارهاست. با نگاهی به متمم ۱۵۲ میلیارد تومانی بودجه ۱۴۰۰ که به شورای محترم شهر ارسال گردیده است، بودجه ۱۷۰ میلیاردی برای سال ۱۴۰۱ را نمی‌توان توجیه کرد حال آنکه افزایش حقوق پرسنلی که در بخش کارگری بالغ بر ۵۰ درصد است به راحتی اثبات می‌کند بودجه ۱۷۰ میلیاردی صرفا می‌تواند کفاف هزینه‌های جاری و پرسنلی شهرداری را بدهد و نمی‌توانیم انتظار تغییر و تحولات مثبت را در شهر و در قالب چنین بودجه‌ای داشته باشیم.

در بودجه ۳۰۰ میلیاردی پیشنهادی ۱۴۲ میلیارد برای بخش عمرانی بود که شامل خرید ماشین‌آلات جدید عمرانی، توسعه فضاهای سبز، احداث ساختمان جدید آتش‌نشانی و … می‌باشد و هرچقدر این رقم بالاتر باشد شاهد تغییرات مثبت بیشتری در شهر خواهیم بود.

یکی از دلایل توجیهی شورا در مورد کاهش بودجه مخالفت با هرگونه فروش ملکی بوده که بهتر است به این مساله توجه کنیم که در ۵ ماه حضور بنده، ارزش ریالی سهم شهرداری از توافقات جدیدی که با مالکین و تعاونی‌ها داشته‌ایم بالغ بر ۳۰۰ میلیارد تومان بوده است و همچنین بالغ بر ۵۰ میلیارد تومان در فاز نخست گره‌گشایی از پروژه مشارکتی صنوف آلاینده، مغازه تحویل گرفته‌ایم و به زودی با رفع مشکلات و تکمیل سایر پروژه‌های سرمایه‌گذاری صدها میلیارد ملک جدید به املاک شهرداری اضافه خواهد شد، با این اوصاف فروش و تبدیل املاک و مستغلات شهرداری به ماشین آلات و پروژه‌های عمرانی مساله‌ای بدیهی و منطقی به نظر می‌رسد وحتی رقم ۳۰۰ میلیارد برای بودجه پیشنهادی ۱۴۰۱ شهرداری سقز به نظرم اندک و بسیار بدبینانه است و بهتر بود از این رقم بالاتر مصوب میشد.

هرچند نظرات و رای اعضای محترم شورا قابل احترام و لازم الاجراست، اما اگر بخواهیم خدمات مناسبتری به شهروندان ارائه دهیم به عقیده بنده چنین بودجه‌ای در شأن شهر و شهرداری سقز نیست و امیدوارم با توجه به رد شدن کلی بودجه در کمیته انطباق، با وسعت دید بیشتری به مسایل شهری بنگریم و در بازبینی مجدد دغدغه‌مندی شهرداری و صاحب نظران شهری را لحاظ کنیم.


واکاوی: و سخن پایانی شما:

گویلی: در پایان نیز ضمن تاکید مجدد بر اینکه با تمام توان و بصورت شبانه روزی برای توسعه شهر و بازگرداندن رضایت و اعتماد شهروندان تلاش می‌کنم از تیم واکاوی تشکر نموده و آمادگی خود را جهت هرگونه مصاحبه، پرسش و پاسخ، تریبون آزاد و مناظره‌ای با صاحب نظران و منتقدین توسعه خواه شهر اعلام می‌نمایم.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا