سقز و نیازی به نام استارتاپ ویکند

با نگاهي گذرا به شهر ديرينه سقز ميتوان دريافت عليرغم قدمت تاريخي صنعت و ايده هاي نو ، اين شهر بصورت متوزان رشد نكرده است شهري كه به عنوان دومين شهر استان از نظر جمعيت و بزرگي و باتوجه به داشتن فرمانداري ويژه مي تواند جايگاه فوق العاده اي را در استان و منطقه كسب نمايد هنوز به خواستگاه خود نرسيده است. شهري با جوانان تلاشگر و خلاق كه مي تواند به قطب اقتصادي از بعد ايده هاي نو برسد. اين ايده ها را مي توان از يك فرآيند ساده و بين المللي استخراج نمود و به كسب و كار و صنعت معرفي شوند تا تجاري سازي شوند. اين راه چيزي جز استارتاپ ويكند (Startup Weekend) نيست. در اين یادداشت به چيستي استارتاپ ويكند مي پردازيم و در یادداشت های  بعدي به جايگاه آن در ايران و نياز آن در شهر سقز خواهيم پرداخت.
استارت آپ ویکند یک همایش و رویداد آموزشی- تجربی (Experimental Education) در سراسر دنیا است که همانطور که از نامش پیداست معمولا در انتهای هفته برگزار می شود. در این برنامه شرکت کنندگان پر انگیزه ای شامل برنامه نویسان، مدیران تجاری، عاشقان استارت آپ، بازاریاب های حرفه ای و طراحان گرافیک گرد هم می آیند تا انتهای هفته (اصولا سه روز متوالي انتهاي هفته) طی ۵۴ ساعت ایده یا پروژه هایی را مطرح و آماده نمایند.
ایده اصلی این گونه رویدادها برای اولین بار در سال ۲۰۰۷ توسط فردی به نام اندرو هاید طرح ریزی شد. در این گروه عده از افراد آخر هفته در مورد یک ایده کسب و کار هم فکری می کردند تا آن را اجرایی سازند. پس از انتشار موفقیت آن همایش آخر هفته دیگری چند ماه بعد از آن، در ونکوور کانادا برگزار شد. سرانجام در سال ۲۰۰۹ این گونه گردهمایی های آخر هفته ای به عنوان یک سازمان غیر انتفاعی ثبت شد.
این برنامه جهانی تا بحال بیش از یک هزار بار در بیش از ۴۸۰ شهر دنیا بر‌گزار گردیده و شبکه پهناوری از مشتاقان کارآفرینی را پدید آورده است. در استارتاپ ویکند ایده‌های زیادی مطرح می‌شوند اما آنچه در این برنامه اهمیت فراوان دارد فقط سه چیز است. اجرا، اجرا و فقط اجرا! این برنامه از ساعت ۶ بعدازظهر روز چهارشنبه آغاز و تا ساعت ۹ شب روز جمعه ادامه دارد. در این برنامه شرکت کنندگان (کمتر ۱۰۰ نفر در ۱۰ تیم) همگی در یک فضای مشترک قرار می‌گیرند و با کمک مربیان خبره که از میان کارآفرینان موفق انتخاب می‌گردند ایده‌ها را به کسب و کار تبدیل می‌نمایند. در پایان برنامه تیم‌ها پروژه‌های خود را به هیئتی از داوران که از میان جامعه سرمایه‌گذار و اساتید دانشگاهی و کارآفرینان هستند، ارائه می‌نمایند. این رویداد در سطح جهانی توسط برندهای معتبری همچون گوگل، مایکروسافت، آمازون و … حمایت تجاری می‌گردد.
جهت بررسی و عملی کردن یک ایده به مشورت و مشارکت افراد متخصص در رشته های مرتبط نیاز است و از آنجایی که ایده های استارتاپی در اینترنت ايجاد می شوند اصولا برنامه نویس ها، طراحان، بازاریاب ها، مدیران محصول و مشتاقان کارآفرینی ایده هایشان را به اشتراک گذاشته، تشکیل تیم می دهند و محصولی را ساخته و تجارت نوپایی را آغاز می نمایند.
افراد ايده هايشان را بيان مي كنند و سپس ايده برتر از بين انتخاب مي شود و روي عملي كردن آن كار مي كنند در نهایت در ساعات پایانی استارتاپی ها، ایده هایی که عملي شده اند بیان شده و دموي آن در صورت آماده شدند ارائه می شوند، در اين قسمت داوران و سرمایه گذران حضور دارند و با توجه به وجود پتانسیل ايده براي كسب بازار، روی ایده سرمایه گذاری و ایده های برتر انتخاب می شود.
ايده يك طرح ذهني است كه به ميزان خلاقيت افراد بستگي دارد ايده را مي توان قدم نخست براي راه حل مشكل دانست. ايده ميتواند ساختاري ساده يا پيچيده داشته باشد كه باتوجه به اينكه ديد هر شخص به مشكل تفاوت مي باشد براي حل يك مشكل ممكن است راه حلهاي متفاوتي ارائه شود يك ايده خوب مي تواند خروجي اقتصادي خوبي هم ايجاد كند. اساس استارتاپ ويكندها ايجاد اين ايده ها در ذهن افراد خلاق و ايجاد كارآفريني است.
براي ايجاد يك ايده استارتاپي افراد بايد ويژگي هايي نظير خلاقيت (فرآيند ذهني كشف ايده از طريق تركيب مفاهيم جديد و يا خلق يك مفهوم جديد) ، نوآوري (اجرايي نمودن يك مفهوم جديد ايجاد شده يا به كارگيري يك خلاقيت نوآْوري را مي توان گام جلوتر از اختراع ناميد يعني معرفي يك محصول جديد ) و توانايي ايده سازي را داشته باشند. آشنايي با مدل هاي كسب و كار و بهره¬گيري از دانش افراد سرآمد در اين زمينه مي¬تواند به تقويت اين ويژگي¬ها منجر شود.
اساس اين استارتاپ ها جهت دهي به ايده ها و عملي شدن يك فكر است كه رابط بين خلاق و سرمايه گذار را ايجاد مي كند. هم اكنون بسياري از شركت هاي بزرگ فناوري از همين طريق به ابركمپياني هايي تبديل شده اند كه باور آن سخت است براي نمونه درآمد اپل فقط از بخش اپل استور در سال ۲۰۱۶ بالغ بر ۲۰ ميليارد دلار بود.
در مقالات بعدي به جايگاه استارتاپ ويكند در ايران و ضرورت ايجاد آن در شهر سقز خواهيم پرداخت.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا