آیا تعطیلی راه حل است؟ آن هم به این شیوه؟!

تا چند وقت پیش تعطیلی ادارات به خاطر آلودگی هوا چندان مرسوم نبود. اما اکنون هوا گرم باشد یا سرد و یا غبار آلود باید منتظر دم دستی‌ترین راهکار یعنی تعطیلی ادارات و مدارس باشیم.

آنچه در ادامه می‌آید روند اعلام تعطیلی ادارات در سقز است:

از آنجا که چند روز قبل و در راستای مدیریت مصرف برق، ساعات شروع و پایان کار دستگاه‌های اجرایی از ساعت ۷ صبح اعلام شد طبیعتا یک کارمند و یا حتی ارباب رجوع خود را از نیم ساعت إلی ۴۰ دقیقه قبل برای رفتن آماده می‌کند، اما در ساعت ۶ و ۳۲ دقیقه از بالاترین مرجع شهرستانی اعلام می‌شود که ادارات با دو ساعت تأخیر بازگشایی می‌شوند. فرض بر اینکه تمامی کارمندان و اربابان رجوع در همان دقیقه پیام را دریافت کرده‌اند؟ واکنش آنها چیست؟

در ادامه و در حالی که بسیاری از کارمندان دو ساعت بعد خود را برای حضور در اداره آماده کرده‌اند و حتی بسیاری از آنها در اداره حضور پیدا کرده‌اند و از آن طرف هم شهروندان زیادی پشت درهای بسته منتظر بودند عقربه‌های ساعت به ۹ نزدیک شود، به یکباره اعلام می‌شود که کل روز تعطیل است!

کار به اینجا ختم نمی‌شود؛ در پیامی که از سوی استانداری اعلام شده بود آمده: “کمیته اضطرار آلودگی هوا استان تعطیلی ادارات، سازمان‌های دولتی، مدارس، دانشگاه‌ها و بانک‌های استان در سه شهرستان سنندج، سقز و دیواندره را تا پایان ساعت اداری امروز سه شنبه ۲۴ خردادماه تمدید کرد”!

اما دانشگاه پیام نور در اطلاعیه‌ای فوری اعلام می‌کند: “با توجه به کشوری بودن امتحانات پیام نور، تمام امتحانات امروز دانشگاه پیام نور در ساعت و تاریخ خود برگزار می‌شود”!

زمانی که آلودگی هوا از چند روز قبل پیش‌بینی شده بود چنین تصمیماتی چه توجیه و منطقی دارد؟ جدا از این، مگر چند درصد شهروندان کارمند هستند و یا کار اداری دارند؟ مابقی مردم چه؟ بازاریان، بخش خصوصی، کارگران و سایر اقشار چه؟

شاید تعطیلی ادارات یک راه حل موقتی برای سلامتی مردم باشد، اما همین الان گشتی در بازار بزنید متوجه خواهید شد که وضعیت معیشتی کاری کرده که کمتر تولیدکننده، مغازه‌دار و یا کارگری از خیر یک روز کار کردن بگذرد، البته اگر کاری وجود داشته باشد!

بنابر این شناخت ریشه‌ای مشکل، اجرای قانون هوای پاک و دیپلماسی منطقه‌ای برای کاهش ریزگردها باید بعنوان راهکار اصلی در نظر گرفته شود، اما گویا خبری از چنین موضوعاتی نیست.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا